Drepturile pasagerilor

Când călătoriți cu avionul în UE, vi se garantează anumite drepturi, aplicabile chiar dinainte de începerea călătoriei.

  • Când vă cumpărați biletul, beneficiați de egalitate de tratament în ceea ce privește tarifele și nu trebuie să fiți discriminat pe motive de naționalitate sau de reședință. Acest lucru este valabil și în cazul în care cumpărați bilete on-line.
  • Prețul final afișat trebuie să includă toate taxele și comisioanele percepute încă de la începutul procesului de rezervare. În acest fel, puteți să faceți comparații cu celelalte companii aeriene pentru a decide în cunoștință de cauză.
Eventualele costuri suplimentare (cum ar fi asigurarea de călătorie) trebuie indicate clar și etichetate ca fiind opționale. Dacă aveți informații privind un caz de tarifare neclară, adresați-vă autorităților naționale din țara de reședință.

Drepturile pasagerilor în caz de refuz la îmbarcare, întârziere, anulare, repartizarea la o clasă de călătorie superioară sau inferioară prețului de achiziție

Dacă vi se refuză îmbarcarea, zborul are întârziere sau este anulat ori sunteți plasat la o clasă de călătorie superioară sau inferioară celei menționate pe bilet, aveți anumite drepturi în cazul în care plecați de pe un aeroport din UE cu orice companie aeriană sau aterizați pe un aeroport din UE cu o companie din UE ori din Islanda, Norvegia sau Elveția.

În toate aceste situații, compania aeriană are datoria de a vă informa cu privire la drepturile dumneavoastră, care pot varia în funcție de situația specifică.

Întârzieri între 2 și 5 ore și întârzieri de peste 5 ore

Dacă zborul dumneavoastră pleacă cu o întârziere de 2 ore, aveți dreptul la asistență (băuturi, gustări, acces la mijloace de comunicare) și, dacă este necesar, cazare la hotel (inclusiv transportul între aeroport și locul de cazare) în funcție de distanța de zbor și de durata întârzierii.

Dacă întârzierea la plecare este de cel puțin 5 ore, aveți dreptul la o despăgubire. În cazul în care acceptați această opțiune, transportatorul aerian nu este obligat să ofere continuarea călătoriei sau orice alte servicii de asistență.

Dacă zborul dumneavoastră are întârziere și sosește la destinația finală cu cel puțin 3 ore mai târziu decât era prevăzut, pe lângă asistență aveți dreptul și la o compensație financiară (a se vedea mai jos).

Despăgubiri pentru întârzieri, în funcție de distanța de zbor
Întârzierea la sosire Distanța de zbor Despăgubire
În UE
Cel puțin 3 ore Sub 1 500 de km 250 EUR
  Peste 1 500 km 400 EUR
Zboruri între un aeroport din UE și unul din afara UE
Cel puțin 3 ore Sub 1 500 de km 250 EUR
  1 500 km - 3 500 km 400 EUR
  Peste 3 500 km 600 EUR

Anularea sau refuzul la îmbarcare

Dacă zborul dumneavoastră este anulat, ați fost informat în acest sens cu mai puțin de 2 săptămâni înainte de data programată sau vi se refuză îmbarcarea aveți dreptul:

  • să vă continuați călătoria folosind alte mijloace de transport comparabile, puse la dispoziție de compania aeriană sau
  • să primiți o despăgubire sau
  • să beneficiați de transport gratuit către punctul inițial de plecare pentru zborurile de legătură și
  • să primiți o despăgubire între 250 și 600 EUR, în funcție de distanța de zbor. Dacă operatorul aerian vă oferă un zbor alternativ și ajungeți la destinația finală cu o întârziere de 2, 3 sau 4 ore, în funcție de distanța de zbor, valoarea despăgubirii poate să scadă cu 50 % (a se vedea mai jos).

În caz de redirecționare, aveți dreptul la asistență (băuturi, gustări, acces la mijloace de comunicare) și, dacă este necesar, cazare la hotel (inclusiv transferul către acesta), în funcție de durata întârzierii.

Despăgubiri pentru anulare sau refuzul la îmbarcare în cazuri de redirecționare
Întârzierea la sosire Distanța de zbor Despăgubire
În UE
2 ore Sub 1 500 de km 125 EUR
3 ore Peste 1 500 km 200 EUR
Zboruri între un aeroport din UE și unul din afara UE
3 ore 1 500 km - 3 500 km 200 EUR
4 ore Peste 3 500 km 300 EUR

Plasarea la o clasă de călătorie superioară sau inferioară

Dacă sunteți plasat la o clasă de călătorie superioară celei menționată pe bilet, transportatorul aerian nu poate pretinde nicio plată suplimentară.

Dacă sunteți plasat la o clasă de călătorie inferioară, aveți dreptul la rambursarea unui procent de 30 %, 50 % sau 75 % din prețul biletului, în funcție de distanța de zbor.

Dacă există două sau mai multe zboruri de legătură incluse într-un singur bilet, rambursarea nu poate fi plătită decât pentru zborul pe parcursul căruia ați fost plasat la o clasă inferioară, nu pentru întreaga călătorie.

Drepturile dumneavoastră în circumstanțe extraordinare

Dacă zborul este anulat din cauza unor „circumstanțe extraordinare", cum ar fi condițiile meteorologice nefavorabile sau o grevă a controlorilor de trafic aerian, compania aeriană nu va plăti nicio despăgubire. Cu toate acestea, ea trebuie să vă acorde asistența adecvată pe durata așteptării unui alt mijloc de transport. Aveți, de asemenea, dreptul:

  • să vi se ramburseze prețul biletului în termen de 7 zile sau
  • să vi se ofere o altă modalitate de transport până la destinația finală, cu prima ocazie sau
  • să vi se reprogrameze zborul la o dată ulterioară aleasă de dumneavoastră sau
  • să vi se asigure transportul către și de la aeroport, dacă zborul sosește sau pleacă dintr-un aeroport diferit de cel menționat în rezervare.

Plângeri / căi de atac

Zboruri cu plecarea din UE

Dacă vi s-a refuzat îmbarcarea sau dacă zborul a fost anulat ori a avut întârziere și considerați că v-au fost încălcate drepturile de pasager al transportului aerian, puteți înainta o plângere către compania aeriană în cauză. În acest scop, puteți utiliza formularul UE de plângere . Nu uitați să păstrați o copie.

În mod normal, ar trebui să primiți un răspuns de la compania aeriană în termen de 2 luni. Dacă nu sunteți mulțumit de răspuns, contactați autoritățile naționale pdf English din țara UE în care a avut loc incidentul.

În ceea ce privește despăgubirile financiare, dacă operatorul aerian este stabilit în UE și participă la mecanismul de soluționare alternativă a litigiilor English (SAL), puteți adresa o plângere unei entități SAL. Dacă ați cumpărat biletul pe internet, puteți transmite plângerea prin intermediul platformei de soluționare on-line a litigiilor English.

Zboruri care sosesc în UE (operate de o companie aeriană din UE)

Dacă incidentul a avut loc pe un aeroport din afara Uniunii, dar a implicat o companie din UE, puteți adresa plângerea autorității naționale pdf English din prima țară din UE în care intrați.


Bagaje pierdute, deteriorate sau întârziate

Bagaje predate

Dacă bagajele predate la check-in au fost pierdute, deteriorate sau au sosit cu întârziere, răspunderea îi revine companiei aeriene și aveți dreptul la o despăgubire de până la aproximativ 1 220 EUR. Cu toate acestea, în cazul în care daunele au fost cauzate de un defect al bagajului, nu aveți dreptul la despăgubiri.

Bagaje de mână

Dacă bagajul de mână este deteriorat, răspunderea îi revine companiei aeriene doar dacă deteriorarea s-a produs din vina sa.

Asigurări de călătorie

Dacă aveți în bagaje articole scumpe, puteți, în schimbul unui comision, să solicitați o despăgubire mai mare (peste 1 220 EUR). În acest scop, va trebui să vă adresați companiei aeriene pentru a face o declarație cu privire la conținutul bagajelor, cel târziu la check-in. Totuși, pentru a avea o acoperire suficientă, vă recomandăm să încheiați o asigurare de călătorie.

Depunerea unei plângeri

Dacă doriți să înaintați o plângere cu privire la pierderea sau deteriorarea bagajelor, trebuie să vă adresați în scris companiei aeriene în termen de 7 zile sau în termen de 21 de zile de la primirea bagajelor, dacă acestea au sosit cu întârziere. Nu există un formular standard la nivelul UE.